Uutiset

26.6.2017Sporttirekisteristä Suomisporttiin - sähköiset palvelut päivittyvätLue lisää »16.5.2017SM-viikko tuo urheiluväen Tampereelle heinäkuussaLue lisää »15.5.2017Yli sata suomalaista taidokaa lähtee MM-tapahtumaan JapaniinLue lisää »2.5.2017Nuorten Suomi-Ruotsi maaottelut käytiin Turussa 29.4.Lue lisää »25.4.2017Infopaketti Japanin MM-tapahtumaan suuntaavilleLue lisää »24.4.2017Nuorten Suomi-Ruotsi maaottelu käydään la 29.4. TurussaLue lisää »

Kamaeblogi

Yhteystiedot

Suomen Taido
Taido Finland
Radiokatu 20
00240 Helsinki
p. +358 50 542 3431
taido@taido.fi
www.taido.fi

Toimistolla sinua palvelee lajipäällikkö Sera Kaukola.


Pikakysely

Miten löysit taidoharrastuksen?

Harjoittelu

Miten mukaan ja millä varusteilla?

Alussa varusteiksi riittävät verkkarit, t-paita ja puhtaat paljaat varpaat. Eri seuroissa on hieman eri käytäntöjä, mutta alussa ei tarvitse taidopukua. Joissakin seuroissa tilataan alussa täysvalkeat karatepuvut, ne ovat edullisia ja niissä voi harjoitella hyvin ensimmäiset vuodet. Vasta vihreän vyön vyökokeeseen mennessä tarvitse mustat hakamat.

Kuka voi harjoitella?

Taidoa voivat harjoitella hyvin erilaiset ja eri-ikäiset ihmiset. Tutustumalla taidoseuroihin löytyy tarkempaa tietoa, millaislle ryhmille missäkin seurassa järjestetään kursseja.

Taidokan polku
on luotu seuratoimijoille, taidokoille itselleen sekä junioreiden vanhemmille. Taidokan polku kertoo konkreettisesti sen, mitä taitoja, harjoitusmääriä ja valmennuksen sisällön painopisteitä polulla tulisi eri ikävaiheissa olla. Taidon voi aloittaa missä iässä vain, joten eteneminen Taidokan polulla tapahtuu luonnollisesti yksilöllisten taipumusten, tavoitteiden ja harjoitustaustan mukaisesti. Taidokoille polku on siis tiekarttana omien tavoitteiden asettamiseen, ohjaajille se on apuväline mm. kausisuunnittelun tueksi, vanhemmille polku antaa tietoa siitä, mitä lajissa tapahtuu kussakin ikävaiheessa ja kuinka lajissa edetään.

Aikuiset

harjoittelua_235.jpgAikuisten harjoituksissa harjoitellaan monipuolisesti lajia: tekniikkaa, liikkumista niin yksin kuin parin kanssa, liikesarjoja ja ottelua. Ottelua harjoitellaan erilaisten pariharjoitteiden kautta ja ns. vapaata ottelua salilla on harvoin. Harjoitukset muodostuvat erilaisista osa-alueista: lämmittely, akrobatiaosuus, perustekniikkaosuus, pari- tai ryhmäosuus sekä jäähdyttely. Jäähdyttely sisältää useimmiten lihaskuntoa kasvattavia liikkeitä. Harjoitukset saattavat välillä olla fyysisesti raskaita, mutta harjoittelija huomaa jaksavansa oman päättäväisyytensä ja opettajan kannustuksen avulla.

Kuntotaido

Osalla taidoseuroista on omat harjoitusryhmänsä varttuneemmille aikuisille harjoittelijoille, jotka haluavat elämäänsä uutta sisältöä, onnistumisen elämyksiä ja parempaa kuntoa. Kuntotaidoryhmissä vöiden suorittaminen on taka-alalla, pääasia on yhdessä treenaus ja fyysisen harjoittelun tuoma hyvä olo. Lämmittelyyn, jäähdyttelyyn ja venyttelyihin käytetään enemmän aikaa kuin aikusten ryhmässä. Korkeat akrobatialiikkeet jätetään suosiolla nuoremmille, mutta uusia asioita opetellaan silti innolla. Ja joka kerralla haetaan kunnon hiki päälle.

Lapset

junnuja.jpgTaido Kids on hauskaa menoa, taidon muotojen opettelua, pelejä ja leikkejä 7-12 -vuotiaille. Osa seuroista tarjoaa myös Taido Family -ryhmiä, joissa vanhemmat pääsevät yhdessä 3-6 -vuotiaiden lastensa kanssa touhuamaan taidomaisen harjoittelun ja kuntoilun parissa.

Nuoret

Joillakin seuroilla saattaa olla omia vuoroja nuorille 11-15-vuotiaille harrastajille, mutta usein yläkouluiässä siirrytään aikuisten harjoituksiin. Omissa harjoituksissaan nuoret tekevät keskenään paritekniikkaa. Leikin määrä vähenee, mutta toki näissäkin harjoituksissa tutut pelit aika ajoin pääsevät valloilleen. Taidoliitto järjestää teini-ikäisille omia leirejä.

Miten taidoa harjoitellaan?

Taidoa harjoitellaan ryhmässä, yleensä yhden opettajan/ohjaajan johdolla. Kaikki taido-ohjaajat ovat käyneet taidoliiton koulutusjärjestelmän mukaisissa opettajakoulutuksissa, joten harjoittelun turvallisuus ja tasapuolisuus huomioidaan. Samassa tilassa voivat harjoitella alkeiskurssi ja edistyneemmät eri ryhmissä, ja ryhmää voidaan jakaa tason mukaan myös yksittäisissä harjoitteissa. Miehet ja naiset sekä eri-ikäiset taidokat harjoittelevat yhdessä, yleensä vain ala-asteikäisillä junioreilla on kokonaan omat harjoituksensa.

Seuroissa on erilaisia harjoitusmääriä, yleensä kolmesta viiteen kertaa viikossa. Alkeiskurssilla on tavallisesti kahdet treenit viikossa ja kurssi kestää noin viisi kuukautta, ja Taido Core on tavallista kurssia joustavampi aloitusjärjestelmä. Myös edistyneempien harjoitukset on suunniteltu siten, että ne noudattavat jonkinlaista etenevää ohjelmaa, jossa saattaa olla esim. kausikohtaisia teemoituksia tai painopisteitä. Kilpailevilla taidokoilla saattaa olla lisäksi omia harjoitusohjelmiaan, joissa peruskunto- ja kilpailukaudet jne. on huomioitu.

parin_kanssa_392.jpg

Millaisia harjoitukset ovat?

Harjoituksen alussa ja lopussa harjoitukseen keskitytään ja kanssaharjoittelijoita kiitetään rivissä, seiretsussa, kumartaen. Taidoharjoitus koostuu lämmittelystä, varsinaisesta taidoharjoittelusta sekä jäähdyttelystä ja venyttelystä. Taidoharjoitteita tehdään yksin, parin kanssa ja ryhmänä. Perustekniikoita ja liikkumista (unsoku ja unshin) harjoitellaan sekä yksin että parin kanssa, ottelua parin kanssa. Liikesarjaa luonnollisesti tehdään yleensä yksin, mutta pari saattaa seurata suoritusta ja antaa neuvoja kehitettävistä kohdista. Ottelua sekä mm. liikkumista voidaan harjoitella ryhmässä, lisäksi ryhmäharjoittelu voi olla kilpailtavien joukkuelajien tekemistä harjoitusmielessä. Harjoitteluun kuuluu lisäksi lihaskunto-, notkeus- ja koordinaatioharjoituksia. Koska taido on kolmiulotteinen ja liikkuva laji, vartalon hallintaa harjoitellaan taidoliikkumiseen kuuluvilla, permantovoimistelusta tutuilla kärrynpyörillä, kuperkeikoilla ja volteilla. Lisäksi harjoitellaan mm. hengitystekniikkaa, rentoutta ja reaktiokykyä.

Miksi taidoa?

Taidoharjoittelun tavoite on kehittää harrastajaansa kokonaisvaltaisesti, ja henkiset voimavarat ovat fyysisen kehittymisen edellytys. Taidoharjoittelussa kehittyy itsetuntemus, keskittymiskyky, kärsivällisyys, pitkäjänteisyys ja nöyryys. Toisaalta pääsee kokemaan itsensä ylittämisen tunteita, itsevarmuus ja luovuus kasvavat sekä strateginen ajattelukyky kehittyy. Tekemisen iloa ei unohdeta! Taidon harjoittelu edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Koska taidoseurat ovat vapaaehtoispohjalta toimivia yhdistyksiä, harjoittelijoiden toivotaan osallistuvan mahdollisuuksiensa mukaan myös yhdistystoiminnan pyörittämiseen.

Millaisia tapahtumia laji tarjoaa harrastajalle?

onnistuminen_235.jpgOman seuran arkiharjoittelun lisäksi uusia kokemuksia harjoitteluun saa Suomen Taidon ja muiden seurojen järjestämillä leireillä, joilla pääsee harjoittelemaan uusien opettajien johdolla ja useampien treenikavereiden kanssa. Lisäksi taidon koulutusjärjestelmään kuuluvat koulutukset sisältävät aina harjoituksia.

Omanlaisensa kokemus on kilpaileminen. Kilpailutilanteessa joutuu paitsi tekemään suorituksensa tuomareiden ja yleisön edessä, ennen kaikkea kohtaamaan ja voittamaan oman jännityksensä.